Teksti ja kuvat: Panu Tuominen |
Rullaluistimien pyörien kovuus on pyörän halkaisijan lisäksi se toinen parametri, joka esitellään myyntipakkauksessa ja pyörän kyljessä. Käytännössä rullaluistinpyörissä kovuusmerkintä on numero ja A-kirjain, esim. "82 A". Pyörän halkaisija ilmoitetaan selkeinä millimetreinä, esim. "80 mm", mutta mitä nämä A:t oikein merkitsevät?
Materiaalin kovuus määritellään sen perusteella, kuinka paljon materiaali painuu painettaessa sitä pienellä kuulanmuotoisella kärkikappaleella. Mittalaitetta kutsutaan englanninkielellä nimellä "durometer". Tarkka mittaustapa alle 90 °ShA:n kovuuksille on standardoitu standardissa ISO 868.
Kuinka luotettavia luistinpyörien kovuusmerkinnät sitten ovat? Shore A -asteikko kattaa arvot 0 °ShA...100 °ShA, jossa 100 °ShA merkitsee materiaalia, johon mittauskärki ei uppoa laisinkaan, esim. lasia. Tästä määritelmästä johtuen yksikään rullaluistimen pyörä ei voi todellisuudessa olla kovuudeltaan enempää kuin 100 A.
Kuitenkin markkinoilla näkyy temppuluisteluun tarkoitettuja minipyöriä, joiden kovuudeksi on merkitty "101 A". Kyseessä on vain markkinointikikka, jolla halutaan korostaa, että pyörä on vielä kovempi kuin kilpailijan "99 A". Tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että pyörien kovuusmerkintöihin ei välttämättä ole luottamista, ainakaan vertailtaessa eri valmistajien tuotteita.
Pehmeämmät 78 A:n pyörät eivät kuitenkaan poista tärinää - se ehkä vähenee, mutta niin vähenee myös pyörien rullaavuus. Rullatessa pehmeän pyörän pinta muuttaa muotoaan kovaa pyörää enemmän. Näinpä vierintävastus on ainakin teoriassa kovaa pyörää suurempi. Vastaavasti kovempi pyörä on "liukkaampi", sillä se ei "uppoa" asfaltin pintamuotoihin yhtä hyvin kuin pehmeä. Pyörien lipsuminen potkittaessa ei kuitenkaan normaalisti johdu pyörien kovuudesta, vaan siitä, että luistelutyylissä on parantamisen varaa.
Tärinää on turha pelätä - ero 78 A:n ja 82 A:n pyörien välillä on käytännössä niin pieni, että sillä ei useimmiten ole merkitystä. Tärinä kuuluu rullaluisteluun (Suomessa) ja siihen tottuu - useimmiten sitä ei enää huomaa muutaman kilometrin jälkeen. Jos aiot harrastaa lajia säännöllisesti, et osaa kiinnittää siihen enää myöhemmin mitään huomiota.
Koska kovuus ei edes kerro tavalliselle luistelijalle tärkeistä pyörän ominaisuuksista, kuten lujuudesta tai kulutuskestävyydestä, on pyörän kovuuden valinta melkeinpä makuasia. Tärkeämpää on pidemmän päälle valita sellaisia pyörämerkkejä ja -malleja, joista on hyviä käyttökokemuksia. Ei ole itsestään selvää, että kovempi pyörä kuluisi luistellessa hitaammin kuin pehmeä pyörä. Kovempi kuitenkin rullaa herkemmin - niinpä kannataa aina harkita kovemman vaihtoehdon valitsemista, jos on kahden vaiheilla ja arvostaa rullaluistelussa keveyttä ja vaivattomuutta