Matti Välttilä, Ismo Hulmi
Toukokuussa tusinan verran tyttöjä ja poikia päätti lähteä Tallinnaan katsomaan Maj-juoksua. Lahden takana in-line-luistelu herätti todella ihmetystä lehdistöä ja paikallista TV:tä myöten. Rullailu sujui hyvin vaikkakin jalkakäytävät muistuttivat enemmänkin "perunapeltoa".
Uusia toimintamuotojamme viime kesänä olivat viikoittainen rullaluistelukoulu, kaupunkisuunnistukset ja yöluistelu. Yöluisteluun lähdettiin 18 luistelijan voimin Kaivopuistosta klo 24.00 ja päädyttiin aamulla klo 6.00 kahville Kauppatorille. Luistelu kesäyössä oli mahtava kokemus. Etenkin yön pimeydestä noussut aamuaurinko Kulosaaren kasinon rannassa oli vertaansa vailla.
FIN-LINE -93 -rullaretki oli Katukiitäjien kesän kohokohta. Reitille Turku - Humppila - Tampere - Hämeenlinna - Helsinki lähti 28 iältään 14 - 55 -vuotiasta tosi "rullaraivaajaa". Fin-Line -93 -retkellä kulutettiin pyöriä viiden päivän ajan. Riverside Rollers (toispualjoen rullaryhmärämä) järjesti lähtömme kunniaksi rullailutapahtuman, jossa rollerbicattiin (kuntojumppaa rullaluistimilla) ja pelattiin Aurajoen rannassa rullalätkäottelu Turku - Hki (5 - 10).
Fin-Line -93 -tapahtuman huomioivat valtakunnan suurimmat lehdet ja paikallisradiot matkan varrella. Kymmenen Uutiset näyttivät pätkän rullalätkää Helsingin Käpylästä, minne Aulangolta lähtenyt kärkiryhmä kellotti ajan 4.46.16 keskivauhdiksi tuli näin reilut 22 km/h. Matkan aikana Tampereella paukuttelimme henkseleitä, kun Raimo Häyrinen Ylen urheiluradiosta haastatteli matkan kuulumisia. Näinkö lajimme on vihdoinkin URHEILUA suomalaisten silmissä?
Kuopion pikamatkojen jälkeen kokeilimme Liperissä 10, 15 ja 30 km:n kilpailuissa rajojamme. Paras Katukiitäjä Ismo Hulmi luisteli 30 km 1.09, joka riitti kolmanteen sijaan. Voittajan Lauri Paalasmaan aika 1.00 oli huimaa menoa, alamäissä vauhti nousi yli 45 kilometrin tunnissa. liperin kilpailu oli kaikin puolin hyvä kilpailu, varsinkin itse rata sai kiittäjien kehut.
Kesäkauden päätteeksi järjestimme Katukiitäjien avoimet Vauhti - Tekniikka - Taito -kilpailut Finlandia-talon radalla Auroran kentällä. Ratamestarit olivat tehneet vaihtelevan radan, jossa tuli esille in-line-luistelun monimuotoisuus: pujottelu, rullalätkä ja freestyle. Arvokkaat kiertopalkinnot, Jari Valon lyijylasityöt, vaihtoivat omistajaa. Todellakin vain vaihtoivat, sillä voittajat olivat samat kuin viime vuonnakin, Kirsi Pönni ja Antti Ikonen.
Kesäkaudesta jäivät puuttumaan USA:ssa suosituksi tulleet korttelikilpailut, joihin yleensä sunnuntaiaamuisin lähtijöitä on todella paljon. Suomessa ei ole myöskään ovaalin muotoista rataa lajin todellisille kiitäjille. Seuraavissa olympialaisissa kilpaillaankin jo VIRALLISESTI tässä lajissa, joten eiköhän meilläkin pian herätä missä mennään?
Jo kevättalvella Helsingin kaupungille tekemäämme aloitteeseen rullalätkäkaukalon saamiseksi ei kuulunut edes vastausta. Elokuussa liikuntavirastossa käymämme neuvottelu ei johtanut tulokseen. Valloitimme pari kertaa Kisahallin parkkipaikan, joka osoittautui pinnaltaan hyväksi (uusi asfaltti), mutta pelaamisesta ei tahtonut tulla mitään parkkeerattujen autojen keskellä. Tämän totesi poliisin autopartiokin, joka kauniina kesäiltana oli eturivissä ihailemassa vauhdikasta ja tosi urbaania peliämme suoraan autosta (istumapaikat) siihen kuitenkaan puuttumatta.
Kun välineetkin, varsinkin luistinkenkä vielä kehittyy lähivuosina, niin harrastuksesta tulee yhä mielekkäämpää. uusia tuulia tuo markkinoille jo ensi kesänä vähän patikkakenkääkin muistuttava luistinkenkä. Tämä tuo mukanaan kengän paremman istuvuuden ja hengittävyyden. Pelkkä muovi pintamateriaalina tulee laadukkaissa välineissä poistumaan. Vielä kun tulevat harrastajat oppisivat alusta alkaen valitsemaan laadukkaita välineitä, niin harrastus lähtisi heti alusta alkaen oikeille urille. Tällöin vältyttäisiin turhilta pettymyksiltä ja vääriltä mielikuvilta lajia kohtaan.
Hallissa on tilaa vielä monenlaisille muillekin oheistapahtumille, kuin myös vähemmän tilaa vaativille urheilulajeille, esim. kiipeily, pöytätennis. Innostuneesta Katukiitäjätoiminnasta ovat vastaamassa kovasti lisääntyvä kiitäjäjoukkiomme. Katukiitäjät, huhuista poiketen, eivät siis lepää laakereilla talvellakaan.